Palenque & Misol Ha

Inmiddels heb ik een vast ritme gekregen hier. Ik word ‘s ochtends rond een uur of 5.30 wakker en dan zet ik de TV aan. Allereerst komt Friends, gevolgd door Dawson’s Creek en als laatst Mercy. Tegen die tijd is mijn wederhelft ook weer op aarde, en kan ik me gaan voorbereiden op het ontbijt. Dit keer zag ik waarom het hier een vijf sterren hotel is (Mexicaanse sterren dan): het ontbijt is hier namelijk formidabel! Alles wat mijn hartje begeert lag er. Het was verrukkelijk, vooral het fruit is hier zo lekker zoet en sappig.

Met dikke buiken propten we onszelf in de auto en reden we richting de Zona Archeologica voor een cultuur-dagje. Dit is de Maya-plek van Palenque. We reden de jungle in en stapten bij een parkeerplaats uit waar we direct werden belaagd door mannen die op onze auto wilden passen tegen betaling. We wimpelden ze af, maar de volgende verkocht zichzelf als tourguide. Op een drafje gingen we naar de ingang om van deze mensen verlost te zijn. De tempels waren wederom prachtig! Omringd door het dichte woud stonden afwisselend grote en kleine gebouwen die zo’n 600 jaar na Christus gebouwd zijn. Het was 10.00 in de ochtend maar de 30 graden was al gepasseerd. Elke trede die we namen op de tempels koste een litertje zweet en als er ergens een puntje schaduw te zien was stonden wij daar in.

Uit het bos hoorden we plotseling allemaal gekrijs wat waarschijnlijk wat vechtende brulapen waren. Je hoort hier echt rare geluiden uit de bossen komen, van apen tot rare vogels en nog meer herrie wat ik niet thuis kan brengen, ik heb geen idee wat voor dieren het allemaal zijn. Toen we alles af hadden gelopen was het tijd om de airco op te zoeken in de auto.

In ons Lonely Planet boek had ik gelezen dat er ook ergens een enorme waterval moest zijn. Over slingerende wegen door de mooie groene heuvels kwamen we uit in een bescherm gebied. Toen we de auto uitstapten hoorden we het geraas van het vallende water al. Bizar mooi! Het water kwam van zo’n 30 meter hoogte naar beneden in het midden van de jungle. Dit was echt zo absurd mooi. Via een trappetje konden we ook achter de waterval waar we zijknat vandaan kwamen. Wat ontzettend mooi hier.  We kochten een kokosnoot voor 40 cent en genoten samen nog even van het uitzicht onder het genot van verse kokosmelk, voor we terug gingen naar het hotel. Onderweg stopten we nog even bij een grill voor een lekker kippetje en daarna was het relaxing time!

We doken oververhit het zwembad in en koelden eindelijk wat af. Het is hier zo klef heet, niet te vergelijken met Europa. In de schaduw las ik mijn boek, keek ik naar de rondrennende leguanen en genoot ik van het ritselende geluid van de palmbladeren. Heerlijk! Helaas voelde ik dat ik zelfs in de schaduw verbrande, dus werd het tijd om  naar binnen te gaan. Nu ben ik zo rood als een kreeft, en ik heb geen eens voluit in de zon gezeten. Zo snel gaat dat dus hier. Nu lekker TV kijken en de route plannen voor morgen!

post bottom

Posted in TRAVEL | January 30th, 2012 2 comments

Yael - January 31, 2012

Wat een prachtige foto’s!