Into the jungle

Na een aantal dagen relaxen op het prachtige Mantanani eiland gingen we weer terug naar Kota Kinabalu om daar een nachtje in een luxe hotel (was niet onze planning, maar alle budgetplekken zaten vol en een heerlijk grote badkamer met stortdouche was meer dan welkom na kleddernat te zijn geregend en met modderspetters all over the place) te verblijven. Na een comfortabele nacht aten we in een cafe een broodje waarna we de taxi namen naar het busstation buiten de stad. We konden al snel instappen, en met een kleine vertraging zonder reden vertrokken we richting het regenwoud van Borneo. De bustocht was een verschrikking. Bon Jovi’s liveconcert stond aan op volume maximaal en dat voor 8 uur lang. Jep, wij waren dan ook heel blij met de stop na 4.5 uur in de bus te hebben gezeten.

Na nog ‘ns 4 uur kwamen we dan eindelijk aan in Sandakan. Dit is een stadje aan de oostkust van Borneo dat vaak gebruikt wordt als uitvalsbasis voor tripjes in de omgeving. Zo ook voor ons! Wij hadden een heerlijk retro hotel geboekt, waarschijnlijk superluxe in de jaren 80, maar een radio in de muur is nu niet echt meer up to date. Ik vond ‘t in ieder geval geweldig!

101

De volgende dag vertrokken we meteen vroeg op pad naar het Rainforest Discovery Center. Dit is een beschermd park waarin je op hoogte door het regenwoud kan lopen. Hierdoor zie je veel meer van de vegetatie en het was dan ook prachtig! We waren erg vroeg, en een van de enige in het park. Ondanks dat we vroeg waren was het bloedje heet en was het kleine restaurantje erbij zeer welkom.

102

108

109

110

Omdat we een chauffeur voor de hele dag hadden geboekt (voor maar 30,-) reden we na een aantal uren wandelen weer verder naar de hotspot van Borneo: de Orang Utans! Dit rehabilitatiecentrum genaamd Sepilok vangt Orang Utan weesjes uit het wild op, en laat ze opgroeien in een natuurlijke omgeving tot ze oud genoeg zijn en zetten ze dan terug in het regenwoud. Van te voren kregen we een video te zien met hoe dat in z’n werk gaat. Als de weesjes eenmaal terug zijn gezet krijgen ze als ondersteuning nog twee maal per dag te kans om eten te ‘halen’ op een plateau in het midden van de jungle. Deze voeder-momenten zijn niet alleen voor de weesjes interessant maar ook de wilde Orang Utans komen hier op af, want het is natuurlijk wel erg makkelijk. Van te voren betaal je entree, maar je krijgt geen garantie of je de Orang Utans ook echt gaat zien. Sommige mensen zien er 0 en andere bezoekers hebben het geluk en zien er soms wel 5! Best wel nerveus (ik keek echt al maanden uit naar dit moment) liepen we naar de voederplek met nog een groep toeristen. Het begon te regenen en we zagen geen enkele aap. Ineens begonnen de takken te ritselen in de verte en kwam er een jong Orang Utan’tje aangeslingerd. GE-WEL-DIG! Vervolgens kwamen er nog 2 aan waarvan 1 zeer brutale. We keken onze ogen uit, en toen we na een tijdje weer vertrokken liepen we nog een klein stukje door de jungle tot ik ineens boven m’n hoofd wat geritsel hoorde; NOG EEN ORANG UTAN! Deze zat op iets te knabbelen in de boom, echt wat een prachtige dieren zijn dat.

111

112

113

114

115

Uitgeteld kwamen we weer aan in het hotel waar we na een verfrissende duik, goede maaltijd heerlijk ons bed in doken: wat een enerverende dag….